Update: Kolakaka med mjölkchoklad

Ja, precis som Leila skrev har vi båda haft fullt upp och därför har bloggen fått lida lite. Men idag blev jag himla sugen på nått sött, och det finns ju alltid en anledning till att baka. Så idag letade jag upp ett recept på kolakaka. Den här kakan blev väldigt god, och jag har ätit MÅNGA bitar nu! Så den fick högsta betyg av mig själv.
 
 
Till pajskalet behöver du:
75 gr smör
½ dl strösocker
1½ dl vetemjöl
2 dl havregryn
 
Kolablandningen:
50 gr smör
1½ dl ljus sirap
1½ dl vispgrädde
 
Till garnering: 200 gr mjölkchoklad
1. Börja med att göra pajskalet. Smält smöret och bland ihop resten av ingredienserna. Blanda sen i det smälta smöret så att det blir till en deg. Platta ut degen i en ungssäker form. Grädda det sedan i 200 grader i ca 10 minuter.
2. Medan pajskalet står i ugnen så kan du börja med kolablandningen. Smält smör, häll i sirap och grädde. Låt sjuda och koka upp i ca 15-20 min. (Gör kulprovet om du är osäker).
3. Fyll sedan pajskalet med kolablandningen och låt svalna. Smält chokladen över ett vattenbad och bred sen över kakan.
 
/ Malin


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0