Smulpaj med äpplen

Jag såg att Leila hade skrivit att hon skulle baka någonting med äpplen. Idag har jag hängt lite hemma hos pappa eftersom mamma är på Island, vi åt pizza och jag tänkte att jag skulle baka lite efterrätt till oss. Och vad passar bättre än att baka någonting med äpplen såhär på hösten? (precis som Leila sa). Det finns många recept på internet med smulpaj och det här receptet blev bra, det vill säga om man inte gillar socker. Pajen blev inte alls så söt men den var ändå god och pappa var nöjd.
 
 
Ingredienser:
4 äpplen
2 tsk kanel
2 msk socker
2 dl havregryn
1 dl mjöl
1 msk socker (till smulblandningen)
100 gr smör eller margarin
 
Skiva äpplena och lägg dom i en ungsfast form. Strö över socker och kanel. Blanda havregryn, mjöl och socker i en bunke och höll sedan detta över äpplena. Hyvla smör med osthyvel så att det täcker hela mjölblandningen. Grädda i 225 grader i 20 min. Servera med vaniljsås!
 
/ Malin


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0