Enkel kaka

Nu var det längesen som jag bakade. Jag har varken haft tid eller motivation till att stå i köket och stöka. Men nu har jag faktiskt några riktigt goda recept på gång här, så håll utkick! Jag skulle ljuga om jag sa att det är jag som har bakat den här goda kakan, för det är faktiskt min mamma (som jag även har ärvt mitt bakintresse ifrån). Det här är en slags sockerkaka som vi kallar "enkel kaka" eftersom den är så himla lätt att göra, men samtidigt så himla god.
 
 
Ingredienser
2 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 dl kokande vatten
 
Glasyr
100 gr smör (ej margarin)
3 msk vaniljsocker
1 äggula
 
1. Vispa ihop ägg och socker i en skål. Tillsätt mjöl och bakpulver och häll sedan i det kokande vattnet. Häll upp smeten i en väl smord och bröad form. Grädda i 30 minuter i 175 grader.
 
2. Glasyren blandas ihop och breds sen ut över kakan medans den fortfarande är varm. Strö över kokos,pärlsocker eller strössel. Väldigt god!
 
/ Malin
 
 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0